Vstup dieťaťa do MŠ je jeho                                            prvým krokom do spoločnosti. 

Ten prináša so sebou množstvo zmien, s ktorými sa                  dieťa musí vyrovnať. Problémy však nemá len dieťa,              ale i rodičia a v neposlednej miere aj učiteľky                          v materskej škole, napriek tomu, že disponujú  profesionálnymi skúsenosťami.

Priebeh adaptačného procesu je u každého dieťaťa individuálny, preto nevieme vopred určiť                  jeho dĺžku,  ani intenzitu. Vieme len odhadnúť čo dieťa momentálne prežíva a to na základe jeho           správania sa  v prvých dňoch v materskej škole.

Adaptačný proces v priemere trvá 2-3 týždne  / niekedy aj dlhšie- je to individuálne /a jeho                    priebeh môžeme klasifikovať nasledovným spôsobom:

1.TÝŽDEŇ - ORIENTAČNÝ

dieťa v MŠ – stavia sa do úlohy pozorovateľa, vníma množstvo nových podnetov, ešte sa                  nepokúša o prvotný kontakt s rovesníkmi, je uzavreté, zdržanlivé, niekedy plače a nekomunikuje            vôbec alebo len  veľmi málo
dieťa v domácom prostredí – prežíva približne to čo dospelí po namáhavom dni, je neisté,                unavené,   túži po odpočinku, obmedzuje mnohé zo svojich rutinných činností, potrebuje čas na spracovanie nových podnetov
úloha rodiča – nelúči sa dlho s dieťaťom, ak má možnosť, nechá dieťa v MŠ iba na dopoludnie,              po príchode domov nechá dieťa dostatočne odpočinúť, nezaťažuje dieťa aktivitami väčšieho          charakteru, neprerušuje pobyt dieťaťa v MŠ
úloha učiteľky – rešpektuje osobnosť dieťaťa, pomocou hier sa snaží o prvotný kontakt s ním, sprostredkuje mu najdôležitejšie pravidlá správania sa v MŠ, oboznámi ho s priestormi,              spolupracuje s rodičmi, dovolí ponechať dieťaťu obľúbenú hračku alebo vec

2.TÝŽDEŇ - OBDOBIE PRESADENIA SA

dieťa v MŠ – podniká prvé kontakty s rovesníkmi, pokúša sa presadiť, začína komunikovať,                rýchlo sa unaví, snaží sa upútať pozornosť
dieťa v domácom prostredí – pôsobí nevyrovnane, je náladové, plačlivé, pokúša sa upútať            pozornosť rôznymi spôsobmi, je odmietavé a unavené
úloha rodiča – neprerušuje pobyt v MŠ, nelúči sa s dieťaťom dlho, nezaťažuje dieťa väčšími        aktivitami, podporuje priateľstvá z MŠ, rešpektuje osobnosť dieťaťa
úloha učiteľky – upevňuje priateľstvá detí, oboznamuje dieťa s ostatnými zamestnancami                      a ďalšími priestormi MŠ, pomáha pri riešení konfliktov, je dôsledná

3.TÝŽDEŇ - UKĽUDNENIE, VYROVNANIE

dieťa v MŠ – správanie dieťaťa s blíži k norme, je vyrovnanejšie a istejšie, podriaďuje sa            pravidlám, prejavuje rovesníkom svoju náklonnosť, zaujíma sa o aktivity iných detí,                  napodobňuje ich
dieťa v domácom prostredí - dieťa je fyzicky vyčerpané, rýchlo sa unaví, večer zaspáva                    skôr, neprejavuje emócie
úloha rodiča – neprerušuje pobyt v MŠ ani na jeden deň, podporuje nové priateľstvá,                  predlžuje pobyt dieťaťa aj na popoludnie, rešpektuje psychosomatickú záťaž dieťaťa
úloha učiteľky – upevňuje pravidlá správania sa v MŠ, zapája dieťa vo väčšej miere                                do všetkých  činností , rešpektuje individualitu dieťaťaadaptácia dieťaťa

 

Faktory sťažujúce adaptáciu: 

- precitlivelosť rodiča pri lúčení sa s dieťaťom (stiesnenosť a úzkosť z odlúčenosti od dieťaťa sa prenáša z rodiča na dieťa) 

- obavy matiek z odlúčenia

- nedostatočná pozornosť venovaná dieťaťu v rodine 

- negatívne skúsenosti dieťaťa (napr. pobyt v nemocnici) 

- nerešpektovanie odporúčaní učiteľa 

- veľký počet detí v adaptačnom procese 

- častá absencia dieťaťa 

- ochorenie dieťaťa 

- strach dieťaťa z odpočinku 

- obavy dieťaťa z jedenia 

- nezrelosť dieťaťa odpútať sa od matky, rodiny.